De schoonheid van Yosemite

13 juli 2018

Dinsdag 10 juli

Bij deze overnachting was het ontbijt ook inbegrepen. Maar eerlijk waar, hiermee bereikten we het dieptepunt van waarmee een mens zichzelf kan voederen, want eten is hierbij zelfs niet meer het juiste woord. Er was nu werkelijk niets van het aanbod dat geen plastic of gemanipuleerde toestanden was. In een woord samengevat: bedroevend!
Gelukkig lieten we dit echter niet te veel aan ons hart komen en vertrokken we met een rugzak vol nieuwsgierigheid naar ons eerste nationale park van de reis: Yosemite. Eerst nog even onze 'van' bijtanken, want dat beest blijkt wel erg veel dorst te hebben.

Na een goed half uurtje rijden bereiken we de grens van het park. We betalen er meteen voor een pas van $80 dat ons toegang zal verlenen aan alle andere parken die we nog van plan zijn te bezoeken.
We besluiten om eerst een heel stuk per auto af te leggen zodat we al wat beeld krijgen van wat het park te bieden heeft. Af en toe wordt er gestopt om enkele adembenemende vergezichten te kunnen vast leggen op de gevoelige plaat. Bij Glacier Point wordt er gepicknickt en komen we te weten dat het Belgisch voetbalverhaal hier is gestopt. We praatten hierover zelfs nog even bij met enkele landgenoten die net als wij stonden aan te schuiven voor een sanitaire stop. Het gevoel van nationale trots was toch algemeen, zo bleek. Het viel ons trouwens op dat wij hier, als underdog, behoorlijk op wat sympathie van menig Amerikaan konden rekenen. Na de middag besloten we het park nog even van dichterbij te verkennen door er effectief een wandeling te maken naar één van de watervallen. Het werd omwille van de tijd eerder een korte maar toch alweer een indrukwekkende trip. We zagen vegetatie en fauna die bij ons niet te zien zijn. Ook valt op hoe mooi alles is voorzien op een goede bereikbaarheid van de blikvangers. Overal zijn prachtige paden aangelegd. Hiervan kan menig Europeaan nog iets opsteken. We sloten onze eerste dag in het park af door een geïmproviseerde aperitief te houden met een pintje, wat wijn, frisdrank en een nootje die we kochten in de plaatselijke supermarkt. Op die manier hielden we het betaalbaar, want de rekening loopt hier snel op als je weet dat men al vlug $ 9 rekent voor een glas wijn! Moet wel zeggen dat die van Californische makelij doorgaans voortreffelijk smaakt. We logeerden die avond in Cedar lodge, een motel gelegen in El Portal, een gehucht zo'n 10 minuten verwijderd van het park. Behalve het handige feit dat het dus ideaal gelegen was, bood het etablissement niets bijzonder. Het restaurant vroeg om te beginnen veel te veel geld voor wat ze aanboden. Ik moet zeggen dat ik totnogtoe nog niets heb mogen merken van een goede degelijke Amerikaanse keuken. Wellicht is die wel ergens te vinden maar zul je ook diep in je portemonnee mogen tasten hiervoor.

1. Ann:
    14 juli 2018
    hey hey, heel leuk te lezen! Maar Belgisch voetbalverhaal is nog niet helemaal gestopt. Vandaag de kleine halve finale voor eventueel de derde plaats. Dat zou de beste plaats ooit zijn voor onze Duivels. Dus duimen maar daar vanuit Las Vegas :-)
  2. Maya:
    19 juli 2018
    Wel beetje jammer dat het culinair wat tegenvalt...😯